Sabtu, Disember 20, 2014

Hari-hari Masak Walau Bekerja - Tom Yam Paste Segera


Saya suka masak sebab Shah memang suka makan di rumah.. Kami hanya makan di luar atau tapau pada hujung minggu ataupun bila saya sakit.. Hari Ahad adalah hari saya dan Shah bermalas-malasan.. Buat kerja rumah pun sikit-sikit je.. 

Pesakit fibroid macam saya ni akan sakit hampir setiap kali period.. Bukan setakat sakit, sampai tahap tak larat nak pijak lantai pun.. Biasanya, bila saya sakit, mak akan masak untuk kami.. Maklumlah, dari rumah mak drive 5 minit je..

Shah suka makan lauk yang berkuah, terutamanya sup, tomyam dan gulai.. Senang.. Kalau saya tak sempat nak de-frost ikan atau ayam, masak gulai yang paling mudah dan jimat masa.. Dalam masa yang singkat untuk masak, kadang-kadang saya guna yang segera juga.. Tapi bukan 100%, saya modified juga rasa mengikut citarasa suami..

Panjang sangat mukadimah.. Nak citer pasal tentang Tom Yam Paste segera je kot.. Setelah banyak eksperimen yang dijalankan, saya memang stick dekat jenama ni je.. Maklumlah, masak tom yam sangat mudah.. Tak payah masak banyak jenis lauk.. Campur je ayam, daging dan sayur-sayuran..



Tom Yam paste favorite.. Jenama Peace Brand..


Resepi Tom Yam Ayam Daging cara saya.. 
Hahaha.. Suka-suka bagi nama..

Bahan-bahan (2 orang) :
1 labu bawang besar - hiris kasar
3 ulas bawang putih - di ketuk
1 inci halia - di ketuk
1 inci lengkuas - di ketuk
1 batang serai - di ketuk
Cili padi (ikut suka) - di ketuk
3 Sudu besar tom yam paste segera
Ayam dan daging potong kecil
Bunga kobis, lobak merah, cendawan, putik jagung, tomato
Jus limau nipis
Garam
Daun ketumbar
4 cawan air


Cara-cara :

Tumis bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, serai, cili padi dan tom yam pes segera, menggunakan sedikit minyak (saya memang guna sikit je minyak zaitun).. Bila naik bau, masukkan air.. 

Masukkan ayam dan daging.. Biarkan sebentar.. Bila sudah mendidih, masukkan jus limau nipis dan garam.. 

Akhir sekali masukkan sayur, sayuran. Kecilkan api sebentar, kemudian matikan api..Tabur hirisan daun ketumbar sebelum menghidang..


Selamat mencuba..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Masih Belum Ada Rezeki

L ebih setahun tak menulis & jenguk blog ni.. Konon-konon sibuk dengan kehidupan harian.. Sebenarnya, berusaha meneruskan hidup.. Weddi...