Jumaat, Februari 17, 2012

Restu Ibu Bapa Penting!!!..

Restu kedua-dua belah pihak Ibu Bapa sangat penting.. Kami bersyukur kerana kedua-dua belah pihak ibu bapa kami bersifat terbuka.. Alhamdulillah, Ya Allah permudahkanlah segalanya...

Tak kira Majlis Merisik, Pertunangan, Pernikahan, Persandingan mahupun Bertandang penglibatan keluarga amat penting.. Memang majlis tu majlis kita, tapi tanpa restu ibu bapa, tak berkat majlis.. Walaupun ibu bapa cerewet, pendapat mereka berbeza, sekurang-kurangnya cuba libatkan mereka.. Jangan abaikan mereka walaupun majlis kamu tak guna sesen pun duit mereka..

Bila dapat restu dari mereka, insya'allah perjalanan majlis akan lancar dan dipermudahkan..

-----------------------------------------------------------------------------

Kisah benar.. bukan nak menceritakan keaiban orang lain.. Cuma sekadar berkongsi pengajaran.. Kadang-kadang kita terlepas pandang..

Zaman sekarang bercinta, tak kenalkan pun si teman lelaki pada ibu bapa.. Nak betunang pun cuma beritahu si bapa, keluarga si dia nak datang pada sekian tarikh (tanpa kenalkan pada ibu bapa) dan bagi duit untuk jamuan makan.. kecik ati ibu bapa tu kan?

Hantaran, baju, pendek kata semua lah.. tak update pun kat si ibu bapa ni.. sampaikan orang tua risau jadi ke x?.. risau saudara-mara datang majlis x jadi..

Sehari sebelum majlis si kakak hantar hantaran ke rumah, kawan2 hantar doorgift, baru lah tau si anak pakat wat semua di rumah si kakak.. keciknye hati si ibu..

Pada hari majlis, pihak lelaki x sampai2 sbb tayar pancit, maklumlah dari utara ke selatan.. perjalanan yang sgt jauh.. Si bapa dah nak mengamuk, risau majlis x jadi.. tetamu ada yang terpaksa pulang sebab lama menunggu.. Malunya si bapa..

Si anak dalam bilik mula menangis, bergaduh dgn si bakal tunang sebab lambat sgt.. Masa tu baru rasa bersalah pada si ibu bapa walaupun hanya ibu tiri.. Tapi dia tetap Ibu.. Teringat nak mintak maaf pada si ibu bapa.. Selepas tu, majlis pun berjalan dengan lancar..

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...