Ahad, September 22, 2013

Kuasa Ajaib Seorang Isteri



Salam.. Tajuk tak boleh blah.. Hahaha.. Off topic pasal wedding.. Sebelum kahwin, mak bapak selalu bising yang saya ni tak pandai masak dan buat kerja rumah.. Tapi lepas kahwin, bapak saya boleh kata dia respect dengan Shah yang terer buat saya berubah.. Statement yang tak boleh blah dari seorang bapa mertua yang sangat sporting..

Sebenarnya, bukan Shah yang paksa saya berubah.. Kadang-kadang dia yang bising kata saya ni tak reti duduk diam, asyik kehulur-kehilir buat kerja rumah.. Siap bagi green light tak payah masak.. 

Entahlah, lepas kahwin, tetiba rasa macam ada magic aka kuasa ajaib.. Tetiba je pandai masak, pandai buat kerja rumah.. Zaman sekarang, semua maklumat dihujung jari.. Search je kat google untuk cari resepi.. Tapi tak payah ikut bulat-bulat.. Ikut kesesuaian citarasa sendiri.. Kadang-kadang saya call mak saya mintak pendapat.. Kakak ipar mati-mati kata yang saya ni memang pandai masak, kononya saja buat-buat tak pandai.. Alhamdulillah setakat ni, kebanyakan eksperimen memasak saya menjadi.. Apa je masakan yang Shah mengidam nak makan, saya usahakan.. Sekarang ni pun banyak blog dari ex-b2b yang share macammana nak susunatur rumah.. Lebih-lebih lagi sekarang ni dah ada rumah sendiri.. Sibuk dok google susunatur perabot..

Kepada B2B, tak payah risau yang korang tak pandai masak atau buat kerja rumah.. Yang paling penting, korang kena confident tapi berhati-hati bila masak.. Jangan over confident pulak.. Tak payah fikir selera orang, kalau tekak kita rasa sedap, insya Allah suami pun akan kata sedap.. Pasal rumah, automatik akan pandai sebab sesiapa pun tak suka tengok rumah sendiri bersepah kan?..

Saya selalu refer Dapur Tanpa Sepadan by CMG atau My Resipi bila search resepi.. Resepi dari blog Dari Dapur Madiha pun best juga..

Adik-adik saya siap risau bila saya duduk rumah mertua & rumah kakak ipar.. Takut saya kena marah tak pandai buat kerja rumah.. Huhuhu.. Saya jadi kan mak saya ikon.. Walau letih ataupun sakit, beliau tetap masak untuk kami sekeluarga.. Lepas kahwin, Shah selalu cakap "Ruginya tak kahwin awal".. 


2 ulasan:

  1. Hihi dah kawin mmg otomatik kan pandai masak kan. Hubby sy pun ckp unexpected sbb dulu dh ngaku kat dia x reti masak. Skrg x susah, google je. Eceli pernah dgr, dari rasa kasih sayang tulah terbitnya tanggungjawab. Ecehhhh hehe.

    BalasPadam
  2. btol tu azura.. Masak dengan kasih sayang lain rasanya.. huhuhu.. sekarang ni mak mertua pulak mintak resepi ngan saya.. padahal google je pun..

    BalasPadam

Masih Belum Ada Rezeki

L ebih setahun tak menulis & jenguk blog ni.. Konon-konon sibuk dengan kehidupan harian.. Sebenarnya, berusaha meneruskan hidup.. Weddi...